Home -> Programma 2016

Lezingenmiddag door de Werkgroep Tyssot de Patot en de Cusanusstichting

Een lezingenmiddag op vrijdag 4 november 2016, om 15.00 uur, in het auditorium van het Stadhuiskwartier aan het Grote Kerkhof (ingang op nr. 1 in de nieuwbouw, de binnenplaats oversteken).

Deze middag wordt georganiseerd door de Werkgroep Tyssot de Patot en de Cusanusstichting, naar aanleiding van de publicatie van het boek: Simon Tyssot de Patot,  Reizen en avonturen van Jaques Massé. Vertaald uit het Frans door Lizette van Eijkeren, met een inleiding van Peter Altena en een woord vooraf van Jonathan Israel (Hilversum, Verloren, 2016).

De hoofdspreker op deze middag, die met name in zal gaan op het idee van een 'Utopia', is de heer prof. dr. H.J. (Hans) Achterhuis, emeritus hoogleraar filosofie, laatstelijk aan de Universiteit Twente. Ook medewerkers aan het boek komen aan het woord. Dagvoorzitter is onze oud-burgemeester de heer dr. J. van Lidth de Jeude. De uitgever schrijft:

Rond 1714 schreef de Deventer hugenoot Simon Tyssot de Patot (1655-1738), onder pseudoniem, in het Frans een fantasievol reisverhaal dat vele tijdgenoten schokte vanwege zijn spinozistische inhoud. Hoofpersoon was een scheepsarts die na een schipbreuk met een reisgezel terechtkwam in een aards paradijs. Zij leerden er alles over de gewoonten van de bevolking. Toen zij op hun beurt uitleg gaven over het christendom, merkten ze dat die volkomen absurd werd bevonden. Ook andere ontmoetingen tijdens hun verdere omzwervingen, onder andere met een dominicaan en met een tot de islam bekeerde Gascogner, boden stof tot filosofische en maatschappijkritische bespiegelingen. Het boek beleefde herdruk na herdruk en was een inspiratiebron voor Jules Verne. Volgens Jonathan Israel (historicus en hoogleraar aan Princeton University in de Verenigde Staten) overvleugelt het alle filosofische romans van zijn tijd. Deze geruchtmakende tekst is nu voor het eerst in modern Nederlands vertaald. De inleiding beschrijft de literair-historische context.