Home -> Programma 2021

Deventer in relatie met Nederlands-Indië en het huidige Indonesië

Graag maken wij u attent op onze volgende activiteit. Vanaf zondag 4 april a.s. kunt u hier op onze website kijken en luisteren naar een lezing van ons bestuurslid René Berends over Deventer en haar relatie met de voormalige kolonie Nederlands-Indië en het huidige Indonesië.

Klik op deze link voor de presentatie

Al bij de eerste Nederlanders die in de zestiende eeuw koers zetten naar het Verre Oosten was een Deventenaar. Sindsdien is er een hechte relatie ontstaan tussen de stad en de koloniale gebieden van weleer en het Indonesië van nu: we hadden de Koloniale Landbouwschool, er zijn in de geschiedenis twee Deventenaren benoemd in het hoogste ambt in Batavia, namelijk tot gouverneur-generaal, de Birnies importeerden tabak uit Indië, tal van Deventer bedrijven exporteerden naar Batavia en Samarang en al gauw na de komst van de eerste KNIL-militairen in Nederland – deze week 70 jaar geleden – kreeg Deventer een Molukse wijk. Maar er is meer... nog veel meer te vertellen over de relatie van de stad en de Deventenaren met het Indië van toen en het Indonesië van nu. U zult het zien en horen tijdens de lezing van René Berends.