Home -> Programma 2021

'Ooggetuige. Krijgsgevangen in Indië en Japan (1942-1945)’

Boekpresentatie door Jan Verstraaten.

Ton Verstraaten vertrok in 1938 als 20-jarige jongen naar Nederlands-Indië. In 1941 werd hij ‘onder de wapenen geroepen’, zoals dat heet, en werd hij militair bij het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (KNIL). Na de capitulatie van het KNIL in 1942 werd Ton krijgsgevangene van de Japanners.

Het boek verhaalt over de verschrikkingen die hij heeft meegemaakt gedurende zijn krijgsgevangenschap in Nederlands-Indië en zijn dwangarbeid in Japan tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het is na zijn overlijden uitgebracht door zijn zoons Jan en Peter Verstraaten en is gebaseerd op de verslagen die hij heeft nagelaten. Deze verslagen geven blijk van zijn humor, moed, doorzettingsvermogen en relativeringskunst. Het is een aangrijpend ooggetuigenverslag geworden.

Wij hebben Jan Verstraaten, eveneens woonachtig in Deventer, bereid gevonden om over dit boek een lezing te houden.

Klik op deze link voor de presentatie

Wij denken dat dit een aansprekend onderwerp is in aanloop naar de Nationale Herdenking en Bevrijdingsdag op 4 en 5 mei a.s.