Home -> Programma 2024

In de voetsporen van Cusanus

In de voetsporen van Cusanus, Deventer 9-11 februari 2024

"De Historische Vereniging Deventer biedt haar leden een bezoek aan het Geert Groote Huis op zaterdag 10 februari. Daar wordt een toelichting gegeven op de tentoonstelling en het Cusanusbalspel om 14.00 uur, 15.00 uur en 16.00 uur.  Toegang gratis, tonen van een Museumjaarkaart wordt gewaardeerd".

Het Titus Brandsma Instituut (Nijmegen) organiseert samen met diverse organisaties in Deventer op 9 tot 11 februari een weekend vol inspiratie over Cusanus en veelstemmigheid.  Nicolaus Cusanus was een belangrijke denker uit de 15de eeuw, die nauw verbonden was met de Moderne Devotie. In Deventer stichtte hij de bursa cusana voor minder bedeelde jongeren. Hij zette zich in voor het maatschappelijke gesprek tussen de verschillende religies en culturen in een tijd van crisis en polarisatie. Veelstemmigheid stond hierbij voorop. Kunnen wij daar vandaag iets van leren? Het evenement In de voetsporen van Cusanus omvat  een concert van Graindelavoix, lezingen, boekpresentatie, forumdebat, stadswandelingen, tentoonstelling, poëzie.

Al sinds het grote Cusanus-evenement in 2001 in Deventer werden in deze stad initiatieven genomen om het maatschappelijke gesprek tussen verschillende levensbeschouwelijke groepen op gang te brengen: lezingen, forumgesprekken, interculturele maaltijden, enz. De inspiratie van de 15de eeuwse denker Nicolaus Cusanus, die als jongen studeerde aan de Latijnse School van Deventer, nauw verbonden was met de Moderne Devotie en in Deventer de bursa cusana stichtte, gaf een heel eigen accent aan dit maatschappelijke gesprek. In zijn tijd zette Cusanus, gedreven door idealen van de Moderne Devotie, zich in voor het gesprek tussen de verschillende religies en culturen.

De nieuwe Nederlandse vertaling van Cusanus’ belangrijkste boek (De wetende onwetendheid, Eindhoven, Damon, 2023) door Gert den Hartogh is nu voor het Titus Brandsma Instituut te Nijmegen in nauwe samenwerking met diverse culturele en levensbeschouwelijke organisaties in Deventer de aanleiding om opnieuw een Cusanus-evenement te organiseren. Hierin nodigen zij in het bijzonder inwoners van Deventer en omstreken uit, evenals geïnteresseerden daarbuiten, opnieuw dit gesprek met elkaar aan te gaan. Publieke lezingen, een forumdebat, stadswandelingen langs de verschillende levensbeschouwelijk belangrijke en historische locaties, een kloostermaaltijd en een interculturele maaltijd en een concert met het wereldberoemde ensemble Graindelavoix onder leiding van Björn Schmelzer met veelstemmige muziek uit de tijd van Cusanus en de Moderne Devotie – dat zijn voorbeelden van de verschillende elementen die dit evenement zullen kleuren. Het ensemble zal speciaal voor het evenement een programma maken dat past bij Cusanus en de veelstemmigheid van de 15de eeuw. Met dit initiatief willen de samenwerkende organisaties ruimte bieden aan bijzondere gesprekken – en bijdragen aan samen nadenken over actuele maatschappelijke problemen, tegen de achtergrond van de rijke geschiedenis van de stad Deventer, welke ook in de actualiteit van vandaag inspirerend kan werken.

Een totaal overzicht van het Cusanus evenement 2024
is te vinden op de site van het Titus Brandsma Instituut:

evenals op de site ‘Filosoferen in Deventer’:

De ticketsite is te vinden via: