Home -> Programma 2024

Bezoek Maranathakerk

Geachte dames en heren, leden van de Historische Vereniging Deventer,

Op ZATERDAG (!) 9 maart 2024 van 14.00 – 16.00 uur, wordt u uitgenodigd een bezoek te brengen aan de Maranathakerk, Maranathaplein 1 in het Oranjekwartier te Deventer. Dit is een kerk van de Molukse gemeenschap.

Het programma deze middag ziet er als volgt uit: Welkomstwoord door Frans Latupeirissa.

Hij is voorzitter van de BuM, (stichting Bersama untuk Maranatha). Korte uitleg over het project waaraan gewerkt wordt: de toekomst van de kerk met de functieverbreding van tuin en kerk.

Inleiding, Huib Akihary, hij is kunst- en architectuurhistoricus voor musea en erfgoedinstellingen. Ook conservator bij het Moluks Historisch Museum in Den Haag. Lezing over de architectuur van de kerk als open gemeenschapshuis. De Maranathakerk in het Oranjekwartier in Deventer is een uniek bouwwerk. De architect was niemand minder dan Aldo van Eyck, die het gebouw samen met zijn vrouw Hannie tekende. Het gebouw is in 1992 tot stand gekomen en is inmiddels een gemeentelijk monument.

Informeel samenzijn.
Gastoptreden van een Moluks koor en muziekgezelschap.
Er is koffie en thee en er wordt iets lekkers, typisch Moluks bij geserveerd.

Bezoek kerkruimte.
Medewerkers zullen rondlopen om hier en daar wat te vertellen en ze zullen ingaan op Individuele vragen.

Overigens is op de website: www.deventerverhalen.nl en op Spotify de podcast: "Op eigen wijze: De Maranathakerk" te beluisteren. Hier staat de geschiedenis van de kerk en de Molukse gemeenschap centraal.

Markt.

In 2021 is het boek verschenen: “Gisteren is nodig om morgen te begrijpen”.

Het boek is tijdens de bijeenkomst te koop voor € 10,=. Men kan zich ook aanmelden als Vriend van Maranatha, dan krijgt men het boek er bij.

Ter attentie: alle lezingen worden op video opgenomen en deze kunt u terugkijken op onze website: www.historischeverenigingdeventer.nl

Met vriendelijke groet, namens het bestuur, Ben Monsma, secretaris.