Home -> Programma 2024

de Geschiedenis van de IJssel

Geachte dames en heren, leden van de Historische Vereniging Deventer,

Op zondag 27 oktober 2024 om 12:00 uur wordt in MIMIK een lezing gehouden over
de Geschiedenis van de IJssel door Henk Hengeveld.

Wij en de IJssel; van behelpen naar beheersen

De IJssel lijkt een natuurlijke rivier als wij kijken naar de grote variatie in waterstanden, zoals we het afgelopen jaar ook weer hebben gezien. Dat is slechts ten dele waar, de rivier is in de loop van vele eeuwen steeds sterker beteugeld. Toch vonden veel overstromingen plaatst, die vaak weer aanleiding waren voor nieuwe maatregelen om overstromingen te voorkomen. Lang heerste er een gevoel van machteloosheid: de natuur is niet te temmen. Er is sprake van een echt keerpunt in de geschiedenis van het beheersen van de waterstroom.

De lezing schetst een aantal momenten in deze geschiedenis van onze mooie rivier.
Henk Hengeveld.

We hopen u in grote getale te mogen verwelkomen.

Alle lezingen worden op video opgenomen en deze kunt u terugkijken op onze website onder kopje; Publicaties, lezingen.

Met vriendelijke groet, namens het bestuur, Ben Monsma, secretaris.