Publicaties -> Boeken

Kerk Diepenveen: 'Van kloosterkapel naar dorpskerk'

Op donderdagavond 10 november wordt het nieuwe boek van de Historische Vereniging Dorp Diepenveen en Omgeving over de dorpskerk gepresenteerd in de Hof van Salland te Diepenveen. Historica Lamberthe de Jong beschrijft in 'Van kloosterkapel naar dorpskerk' de geschiedenis van deze middeleeuwse kerk. Na een speurtocht door archieven, literatuur en via interviews beschrijft Lamberthe de Jong (oud-bestuurslid van de vereniging) de bijzondere geschiedenis van de dorpskerk. Deze werd in 1411 gebouwd als onderdeel van het vrouwenklooster van de Moderne Devotie. In 1578 werd het klooster geplunderd en in 1592 zelfs gesloopt. De kerk en twee gebouwtjes bleven behouden. De relatie met Deventer was groot: de stad was eigenaar van 1592 tot 1836 en de magistraat benoemde de predikant. Op de kerk hangt nog de zeventiende-eeuwse luidklok, geschonken door twee Deventer burgemeesters. In de loop der eeuwen ontstond er een protestantse gemeente, die in 1836 zelf eigenaar werd van de kerk. Bijzonder zijn de grote veranderingen bij de restauraties in 1720 en in 1966, die uitgebreid zijn gedocumenteerd. Het boek bevat ook anekdotes over het gevecht om een kerkbank en over patriotten tijdens de Franse revolutie. Het interieur met de eikenhouten preekstoel, de unieke gewelfschotels en het antieke orgel - het derde - komen ook aan bod. Een raadsel vormt de verdwijning van acht gebrandschilderde ramen van glazenier Bokhorst, die in 1938 in de kerk zijn aangebracht en verwijderd bij de restauratie dertig jaar later. Wel zijn er afbeeldingen gevonden en deze staan in het boek. Uiteraard is er aandacht voor het prachtige beeldje ‘Bemoediging’ van oud-burgemeester S. Crommelin, de bijzondere zerk van chirurgijn Stutterheim en de bloeiende holwortel.