Publicaties -> Boeken

Stoomtrein Zutphen-Deventer.

Onze zustervereniging uit Gorssel 'De elf marken' heeft onlangs een boek uitgegeven onder de titel: 'Stoomtram Zutphen-Deventer 1926-1945'. Ook voor belangstellenden in de geschiedenis van Deventer is dit boek een aanrader.

Na een beschrijving van de komst van stoomtrams in ons land en onze regio verhaalt het boek over de vele pogingen om tot een tramverbinding te komen tussen Zutphen, Deventer en de tussenliggende dorpen.
Uiteraard komen markante en soms eigenwijze bestuurders ter sprake, evenals de keuze van het tracé, de stationnetjes en de bruggen, alles geplaatst in het kader van de regio en de tijd tussen de beide wereldoorlogen.
Dan komt het functioneren van de tram aan de orde, de steeds toenemende concurrentie van de autobus en de schade die de oorlog met zich bracht.
Tenslotte volgt het onvermijdelijke einde van de lijn.

Het boek is niet alleen voorzien van prachtige oude foto's, maar ook van kaarten waarop het gehele tracé  te volgen is.
Het thema van dit werk sluit mooi aan op de uitgave van ons medelid de heer A. Dijkhof over het Deventer industriespoor.
Het boek behandelt een voltooid verleden tijd, maar zal bij oudere lezers en kijkers ook nostalgische herinneringen wakker maken.