Publicaties -> Boeken

De Boreel. Van kazerne tot inspiratiebron

De stad Deventer is een fascinerende stad met haar rijk historisch verleden. De wording en groei van deze oude Hanzestad is onlosmakelijk verbonden met de verdediging tegen vijanden die het welvarende en strategisch liggende Deventer wilden veroveren. Door de vele oorlogen werd Deventer de thuisbasis van tal van garnizoenen. Middelpunt werd de in 1847 gebouwde kazerne die in 1934 de naam Boreelkazerne kreeg.

Na leegstand van de kazerne slaagde DC Vastgoed in het kader van de structuurvisie Grachtengordel erin om het gebied van de Boreelkazerne op bewonderenswaardige wijze te herstructureren. In dit boek leest u over de rijke militaire geschiedenis van de Huzaren van Boreel in Deventer en over de fraaie restauratie van de Boreelkazerne en de omgeving. Prachtige foto's, oud en nieuw, illustreren een bijzonder stuk geschiedenis van Deventer

Op 21 mei 2014 werd het boek De Boreel, Van kazerne tot inspiratiebron gepresenteerd op het voorplein van de voormalige cavaleriekazerne die in 1934 de naam Boreelkazerne kreeg. Een miniregiment van vier Huzaren exerceerden met getrokken sabel, na aangekondigd te zijn door een trompetter van de Huzaren van Boreel, het plein op. Het eerste exemplaar werd uitgereikt aan luitenant-generaal R.R.Reitsma van de Huzaren van Boreel. Het tweede exemplaar was voor Jhr. G.F. Boreel uit Twello, nazaat van Willem François Boreel (1775-1851), oprichter van het regiment.